Hvad får I hos mig

Det kan være sårbart for et barn i mistrivsel, at skulle deltage i mange møder uden for hjemmet. Der kan være mange grunde til, at man har svært ved at komme ud af døren. Derfor kommer jeg hjem til jer.


Jeg er en stærk karavanefører, når man har mistet overblikket i skolelivet. Skolevægring er ikke noget, man ændrer over natten. Selv de små ting kan have stor betydning. Min tilgang vil altid være omsorgsfuld og med respekt for den svære situation.


Jeg er uddannet neuroaffektiv konsulent hos Susan Hart. I mit arbejde som lærer, speciallærer og inklusionsvejleder har jeg ligeledes mange års erfaring med trivselsindsatser og med at få barnet tilbage til skolen.


Det er aldrig barnets eller den unges ansvar at finde vej ud af skolevægring. Det er altid de voksne omkring barnet, der har ansvaret. Børn skal ikke presses i skole.


  • Jeg vil med min viden være sparringspartner for jer og jeres barn
  • Jeg sætter barnet/den unge i midten. Hvilke tegn og oplevelser ser vi hos barnet, identifikation af fraværsmønstre, dialogværktøjer og muligheder, omsorg og tryghed
  • Jeg tilbyder individuelle samtaler med barnet/den unge, når det er svært at komme i skole. Dette gør jeg i jeres hjem. Det kan være, at vi går en tur, så vi sikrer, at barnet/den unge forbliver i trygge rammer
  • Jeg arbejder systematisk og har stor erfaring med handleplaner og indsatser, der er tilrettelagt, således at alle relevante personer omkring barnet, bliver sat i spil og finder sin rolle
  • Jeg styrker jer i jeres samarbejde med fagpersoner, som eksempelvis lærere på skolen, pædagoger, psykologer, sagsbehandlere, børne/ungelæger og andre relevante fagpersoner. Viden skal omsættes til praksis
  • Jeg hjælper og støtter i et positivt samarbejde med skole og hjem, så opstart, status og afslutningsmøder er professionelle, værdige og ordentlige for barnet/den unge. Jeg er med hele vejen og sikrer, at tiltag bliver fulgt op og tilpasset løbende
  • Vi styrker sammen relationerne omkring barnet. Her kan forældre, søskende, familie, nære venner og fritidsaktiviteter spille en stor rolle
  • I samarbejde laver vi en tryghedsplan - der skal sikre, at barnet og den unge forbliver på rette vej og fremadrettet får den rette støtte i skolen. Vi må ikke slippe for tidligt, også selvom vi kommer vellykket fra start
  • Der skal være en systematisk plan mellem skole og hjem, hvor forældre og de professionelle voksne følger op om relationer, observationer og sociale og faglige indsatser. De rette værktøjer skal i spil
  • Jeg styrker familien, så jeres barn kan blive styrket i sociale færdigheder og derved indgå i et skoleliv og være en del af noget større


Ved første hjemmebesøg, afdækker vi i fællesskab, hvordan et forløb i jeres familie kan se ud.







"Mens vi forsøger at lære vores børn            alt om livet, lærer vores børn os,

hvad livet handler om"


Citat: Angela Schwindt